maanantai 15. tammikuuta 2018

Tarangire-Ngorongro

Viime viikonloppuna (13-14.1.) oltiin safarilla muutaman muun suomalaisen kanssa, jotka asuvat täällä tvl-talolla. Safarikohteinamme meillä oli Tarangire ja Ngorongoro, joissa nähtiin hurja määrä eri eläimiä. Kummankin ehdoton suosikki oli leijona, joka käveli aivan meidän safariauton vierestä! Näiden lisäksi ainakin Paulan suosikkeihin nousi myös pahkasikojen poikaset, jotka oli niiin söpöjä pikku antennihäntiensä kanssa savannilla viilettäessään!

Niin söpöjä apinoita<3

Ensimmäisenä päivänä herätyskello soi 5:00 ja lähdimme matkaan noin kello 6:00 ja suunta oli kohti Tarangirea. Matka kesti noin 4 tuntia ja taittui melko nopeasti osittain nukkuen. Jo Tarangiren portilla saatiin ensikosketus afrikkalaisiin villieläimiin, kun portilla meitä oli vastassa apinoita. Apinoiden kanssa piti olla tarkkana, sillä jos jätti tavaroitaan vartiotta, saattoivat ne pian olla jo uudella karvaisella omistajalla. Tarangire oli kohteistamme hieman suurempi ja metsämäisempi. Eläimiä oli vähän vaikea aluksi huomata, mutta tarkkasilmäinen kuskimme huomasi kyllä kaikki ja pysäytti auton, jotta voimme bongailla eläimiä ja ottaa kuvia. Joskus kävi kyllä myös niin, että kuski näki selkeästi jo kaukaa eläimen, jota me emme nähneet ollenkaan...

Meiän safariporukan nuoriso Justina, Paula, Aaro ja Iita
Pumba-perhe vauhdissa

Tarangiressa näimme mm. norsuja, kirahveja, leijonia, paljon eri lintuja, pahkasikoja, seeproja, antilooppeja, mangusteja ja apinoita. Norsut ja kirahvit olivat valtavia ja vaikuttavan näköisiä. Söimme lounaan niin, että norsut söivät omaansa 100-200 metrin päässä. Sää oli todella lämmin ja aikainen herätys alkoi pikkuhiljaa jo painamaan, joten matka majoituspaikkaan meni pienessä koomassa. Majoituspaikassa meille tarjottiin vielä illallinen, jonka jälkeen suunnattiin nukkumaan.

Seuraavana aamuna herätyskello soitti jälleen 5:00 ja aamupalalle suunnattiin 5:30, jonka jälkeen hypättiin autoon ja lähdettiin ajamaan kohti Ngorongoroa. Matkalla pysähdyttiin katsomaan auringonnousua, joka oli aika mahtava. Valitettavasti kuvista ei välity sen todellinen mahtavuus, mutta näky on onneksi kirkkaana mielessä.

Ngorongoroon saavuttiin noin 8-9 välillä ja lähdettiin ajelemaan ympäri puistoa. Ngorongoro oli meidän mielestämme kauniimpi ja kivempi paikka kuin Tarangire, sillä maisemat olivat kuin maalauksesta ja muistutti paljon Leijonakuninkaan maisemia. Oli huippua nähdä myös itse leijonakuningas näissä maisemissa, kun se tallusteli noin metrin päästä meidän autostamme. Eläimiä oli myös paljon helpompi havaita Ngorongorossa, koska se oli yksi tasainen kraateri. Siellä näimme myös norsuja, seeproja, pahkasikoja, antilooppeja ja apinoita, mutta myös lisäksi virtahepoja, sakaaleja, hyeenoja, strutseja, sarvikuonon, ja puhveleita. Oli vaikuttavaa, kuinka kaikki saalistajat ja saaliseläimet elivät samassa tilassa sulassa sovussa elämän suuressa kiertokulussa, ilman sen suurempia kahnauksia. Ngorongorossa lounas nautittiin virtahepojen seurassa, joskin ne kaikki sukelsivat harmiksemme piiloon. Lounaan jälkeen lähdettiin sitten ajelemaan kohti Moshia.

Vähän väsyneet safari-neitokaiset

The Lion King

Tarangirelle pisteitä 3/5 ja Ngorongorolle 5/5. Koko reissu oli aivan huippu ja ikimuistoinen kokemus, kiitokset vain matkaseuralle ja matkanjärjestäjille! <3

- Justina ja Paula

1. Onpa kiva lukea teidän juttuja reissusta! Tulee niiiiiiin oma reissu mieleen ja samalla myös iso ikävä Tansaniaan. Kerrottehan rakkaita terkkuja TVL-talolle <3 Ja nauttikaa joka hetkestä!

2. Ihan huippua !! On teillä hienot maisemat.

3. Big Five -lucky you :)
    Moni vain haaveilee näkevänsä nuo eksoottiset eläimet. Onneksi vielä vartioitu savanni kotinaan.

"Voin jo haistaa makkaramakaroonimössösössön ja maistaa juuston maun suussani!"

Nyt on ollu mei viimenen viikko Moshissa eikä tää kyllä ihan ollu sellanen viikko mitä myö oltiin kuviteltu. Tansania pääs yllättämään ja me...